Als onderneming trek je liefst zo veel mogelijke potentiële klanten aan met als doel verkopen. Dat brengt immers geld in het laatje en zo kan je investeren in je business en groeien. Maar een goede omzet draaien is niet het enige wat telt. Weten wie je klant is en welke handelingen hij uitvoert alvorens een aankoop te doen, is cruciaal om je product aan de man te brengen. Wij laten je kennismaken met de customer journey en het effect ervan op je bedrijf of product.

Wat is een customer journey?

Een customer journey is als het ware een klantreis. Een grondig inzicht in deze reis is cruciaal voor de groei van je business en is meteen ook de basis van je online marketing model. De customer journey houdt het traject in dat een potentiële klant – of prospect – aflegt naar een effectieve aankoop. Binnen elke fase moet je ervoor zorgen dat die prospect voldoende contactpunten heeft met je merk zodat hij of zij kan overgaan naar de volgende fase. Je moet dus weten wat de (concrete) behoefte is van je prospect om daarop in te spelen met je product en zo de prospect in het uiteindelijke beslissingsmoment voor jouw product te laten kiezen.

Jouw doel als onderneming is niet louter massaal veel aankopen via een Bancontact-terminal binnenhalen, maar in de eerste plaats in elke fase van de customer journey aan de behoeften van de (potentiële) klant voldoen. De fases ‘see’, ‘think’, ‘do’ en ‘care’ volgen elkaar in principe op. Om elke fase grondig te kennen kan je diverse communicatiemiddelen inzetten. De webshop is een goed voorbeeld. De verschillende onderdelen en aspecten die bij zo’n webshop komen kijken, vervullen ook verschillende behoeften in verschillende fases. Denk aan informatieve content, jouw verhaal, jouw producten, maar ook call to actions, ofwel een oproep tot onmiddellijke aankoop.

Het belang van een goede webshop

De gemiddelde bezoeker spendeert niet veel tijd op jouw webshop. Afhankelijk van de fase van de customer journey waarin hij of zij zich bevindt, zal de bezoeker vluchtig of juist grondig jouw webshop doornemen. Het kan zijn dat een potentiële klant via je sociale kanalen op jouw website belandt of misschien volgt de prospect jouw merk of product al een tijdje. Op welke manier de prospect ook op je webshop terechtkomt, het is belangrijk een goede service aan te bieden. Zorg bijvoorbeeld voor een hoog gebruiksgemak en stel verschillende betaalmogelijkheden ter beschikking, inclusief AfterPay, zodat de klant pas achteraf moet betalen. Een goede eerste indruk van je merk of product is cruciaal voor het verdere verloop van de klantreis. Hoe beter die eerste indruk, hoe groter de kans dat de klant terugkeert naar jouw webshop en niet naar die van de concurrent. En dat is toch wat je wil? Zoals gezegd is een hoog gebruiksgemak belangrijk, maar het uitzicht van de webshop en de duidelijkheid ervan is ook ontzettend belangrijk. Een aantrekkelijk visueel plaatje in combinatie met een heldere website die voor iedereen verstaanbaar is, is een goede stap om nieuwe klanten aan te trekken. Veel succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here