Je hebt er vast al eens van gehoord: VoIP telefonie. Handig om in te schakelen voor zaken, en het wordt populairder onder bedrijven. Maar wat is het? Hoe werkt het, en waarom kan jij het gebruiken? Lees het hier. 

Wat en hoe?

Voice over Internet Protocol, kortweg VoIP, is een verzamelnaam voor verschillende technologieën om te communiceren (denk: telefoneren) via IP-netwerken. Het bekendste daarvan is het internet. Simpeler gezegd wil dat zeggen dat je via wifi belt, dus draadloos. 

Vergeet een analoge lijn. Je belt IP-adressen in plaats van telefoonnummers. Wat je vertelt wordt niet verstuurd via een telefoonnetwerk, maar gedigitaliseerd. De computer van de ontvanger zet dan de verstuurde digitale informatie om naar geluid. 

Als je er voor kiest om voor VoIP te gaan, dan heb je twee keuzes wat betreft de installatie. On Premise (op kantoor en intern) of cloud. Dat laatste staat bekend als cloud telefonie. Hier host de aanbieder de software van de telefooncentrale. De verantwoordelijkheid voor alles wat met de server te maken heeft zoals onderhoud en beveiliging ligt dus bij de aanbieder. Wat jij betaalt zijn de maandelijkse vaste kosten per gebruiker en de belkosten. 

Er is wel nog een verschil tussen Cloud en Private Cloud. Op ‘Cloud’ deel je de server met verschillende bedrijven. Private Cloud geeft je een eigen virtuele server die dus gehost wordt door de VoIP aanbieder. Cloud telefonie staat ook bekend als Hosted VoIP. Ze betekenen dus hetzelfde. 

Bij de on Premise keuze installeer je zelf de telefoon software op je eigen server. Dit is interessant voor grotere bedrijven omdat zij dan zelf de teugels in handen hebben, maar dit vereist een bredere kennis van de technologie. 

Waarom? 

VoIP wordt voor heel wat zakelijke telefonie gebruikt omdat het een aantal voordelen met zich meebrengt ten opzichte van klassieke telefonie. Onder andere is de prijs-kwaliteit verhouding heel eerlijk. De geluidskwaliteit is beter en storingen zijn een uitzondering. Let natuurlijk wel op dat je steeds afhankelijk bent van je internetverbinding. Je bespaart daarnaast enorm op intercontinentale gesprekken. Het vast maandbedrag ligt lager dan bij digitaal of analoog bellen. 

Je combineert ook verschillende manieren van communiceren op één toestel. Denk bijvoorbeeld aan een Voice over IP telefoon met een voicemail, e-mail, nummerherkenning, enzovoort. Je houdt daarbij gewoon je bestaande telefoonnummer, en voegt er nummers toe mocht dat nodig zijn. 

Je bent ook niet gelimiteerd tot een locatie. Je kan ook thuis inloggen op je bedrijfstoestel. Omdat de technologie werkt met IP adressen bel je dus overal waar je internetverbinding hebt.