Het is steeds makkelijker geworden om een eigen bedrijfje te starten in België. Dat is goed nieuws voor iedereen die een ondernemend karakter heeft. Toch heeft niet iedere ondernemer de kennis in huis over marketing. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een heel goed idee hebt voor een product maar niet goed weet hoe je je bedrijf vindbaar maakt. In dat geval is een marketingbureau een uitkomst, want dan hoef je geen eigen marketingafdeling op te zetten. Maar hoe vind je het perfecte bureau voor jouw wensen in de regio Antwerpen? Wij hebben een aantal zaken waar je op moet letten op een rijtje gezet.

Online of offline?

De eerste stap om goed over na te denken is of je online of offline marketing nodig hebt. Nu sluit het en het ander niet altijd uit, maar de tactieken die bureaus gebruiken om online marketing in te zetten verschillen sterk van offline marketing. Het is daarom belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt en op welke manier je klandizie voor je product wilt krijgen.

Wie gebruikt voornamelijk offline marketing?

Heb je een fysieke winkel geopend? Dan is offline marketing nog altijd erg belangrijk. Klanten moeten je winkel kunnen vinden. Advertenties in de lokale krant, in de bioscoop of op billboards kunnen enorm helpen om klanten naar je winkel te laten komen.

Natuurlijk kunnen al deze offline middelen ook worden ingezet voor een webshop, maar de kans is een stuk groter dat in dat geval je doelgroep zich online bevindt. Dat vraagt om een compleet andere aanpak.

Online marketing inzetten

Online marketingbureaus in de regio Antwerpen, zoals https://www.grizzlymarketing.be/marketing-bureau-antwerpen/ richten zich op een andere tak van marketing dan de klassieke marketeers die slogans, posters en reclamespotjes gebruiken. Natuurlijk zijn op het internet ook advertenties en banners te vinden, maar dat is niet de primaire manier meer waarop klanten op je site terecht te komen.

Verkeer naar je website wordt aangetrokken op twee manieren: SEO en sociale media. Aan de hand van een intakegesprek met een marketingbureau kun je erachter komen wat het beste bij jouw product of bedrijf past.

Bij SEO gaat het om de vindbaarheid van je website op zoekmachines als Google. Deze vindbaarheid wordt beter door de juiste inhoud op je website te plaatsen en de juiste steekwoorden (keywords) in te zetten. Ook gastbloggen, links op andere pagina’s en blogs en een soepel werkende website, werken in je voordeel om hoog bovenaan de lijstjes van zoekmachines te komen.

Social media

Bij marketing via sociale media probeer je aan de hand van posts, advertenties of influencers grip te krijgen op je doelgroep. Dit vraagt vaak om een andere aanpak die iets minder technisch is en creatiever. Het is daarom belangrijk een marketingbureau te kiezen dat past bij dit profiel als je je vooral wilt richten op sociale media.

Zie je meer heil in een goede SEO-positie voor je bedrijf omdat je verwacht dat je klanten je vooral zullen zoeken in zoekmachines? Kies dan voor een online marketingbureau met en goede reputatie en expertise op dit gebied.

Wat je wilt bereiken

SEO, offline marketing of sociale media zijn alleen de kanalen waarmee je je doelgroep bereikt. Marketingbureaus doen meer dan dat. Elk marketingbureau heeft zijn eigen expertise en professionaliteit.

Misschien ben je een bedrijf begonnen in het verkopen van sneakers. In dat geval wil je misschien juist een jongere doelgroep bereiken. Een marketingbureau kan zich hierop aanpassen. Er zijn bureaus die zich toeleggen op een bepaalde niche. Als die niche past bij jouw dienst of product, heb je een goede match!

Hoe goed is het marketingbureau beoordeeld?

In je zoektocht naar een goed bureau kunnen verschillende bureaus voldoen aan de bovenstaande eisen. Toch wil je uit deze selectie een goede keuze kunnen maken. Een snelle en praktische manier om dat te doen is door reviews van andere klanten te lezen.

Hoe hebben zij de samenwerking met het bureau ervaren? Je leest dit soort reviews meestal gewoon op Google. Vooral als reviews van gebruikers lang en uitgebreid zijn opgeschreven, kun je ervan op aan dat ze het eerlijke verhaal vertellen.

Sommige marketingbureaus zijn zelfs zo transparant dat ze ervaringen en beoordelingen van klanten op hun website plaatsen. Andere websites waar je soms informatie vindt zijn bijvoorbeeld Truspilot of de ErvaringenSite.

Zoek je een klein bureau of een groot bureau?

Een klein bureau met direct contact en een informeel karakter of een groot bureau met internationale kennis, een grote klantendatabase en veel ervaring? Het is een belangrijke knoop die je moet doorhakken als je op zoek gaat naar een marketingbureau.

Zo kan het voor de ene ondernemer prettig zijn als een marketingbureau alle tijd voor je heeft, niet ver van je vandaan zit en je flink kunt brainstormen over alle campagnes. Voor andere ondernemers kan het juist weer prettig zijn als het marketingbureau beschikt over veel ervaring met andere klanten, weet hoe ze jouw bedrijfje internationaal kunnen positioneren of goede connectie heeft met andere grote bedrijven, waardoor er bijvoorbeeld samengewerkt kan worden.

Alles-in-één

Sommige marketingbureaus bieden je de optie om alles-in-één te doen. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld zelf ontwerpers, copywriters en SEO-experts in huis. Dit kan je marketing-ervaring erg vergemakkelijken, maar het kan je strategie ook enigszins versmallen.

Misschien wil je bijvoorbeeld de ene keer een campagne doen die ludiek is, maar de andere keer juist een campagne ontwikkelen die creatief is, heel formeel is of juist weer iets totaal anders.

In dat geval kan het helpen om losse marketing-experts te verzamelen. Dit kan echter ook hogere kosten met zich meebrengen of enorm veel tijd slurpen. Dat is vervelend, want je wilt als ondernemer natuurlijk ook de focus houden op het maken, verkopen en ontwikkelen van je diensten en producten.

Certificeringen

Online marketingbureaus kunnen hun expertise tonen door een portfolio op te bouwen, te laten zien met welke (grote) bedrijven ze al eerder in zee zijn gegaan of door zelf mooie blogs te schrijven die laten zien welke kennis ze in huis hebben. Voor de ene ondernemer kan dat al de doorslag geven, maar andere ondernemers willen eigenlijk wel iets meer weten over de kwalificaties van het marketingbureau waarmee ze in zee gaan.

Dat kan bijvoorbeeld door de certificeringen van het bureau te bestuderen. Belangrijke certificaten zijn bijvoorbeeld een Google Partner badge of een Google Premium Partner badge. Deze badges laten zien dat medewerkers van het bedrijf over vakcertificaten beschikken. Bij een Google Premium Partner badge is dat niet een enkele medewerker, maar zelfs meerdere. Daarnaast laat de badge ook zien dat het bureau bepaalde bedragen uitgeeft aan ads op Google zelf.

Prijzen, contracten en looptijden

Niet alleen de kennis, de niche of de reviews zeggen iets over welk marketingbureau je moet kiezen. Net als bij de keuze voor een verzekeraar, makelaar of zelfs je accountant of advocaat, kies je bij een marketingbureau ook voor het bureau dat het beste kostenplaatje heeft.

Hoe lang loopt het contract? Zijn de voorwaarden goed en hoeveel kosten de diensten van het bureau? Je kunt waarschijnlijk offertes aanvragen en deze met elkaar vergelijken om een duidelijk beeld te krijgen van het juiste bureau voor jouw diensten of producten in de regio Antwerpen.

Je gevoel

Bij je keuze voor een goed bureau moet ook je gevoel goed zijn. Misschien klinkt het ene bureau perfect voor jou, bijvoorbeeld door de goede voorwaarden, hun expertise en de reviews, maar krijg je van het gesprek met het andere bureau een veel beter gevoel.

Je gevoel wordt vaak gezien als een slechte graadmeter, maar als de expertise en prijzen nauwelijks van elkaar verschillen is het niet eens zo gek om je intuïtie een beetje te volgen en te kiezen voor het bureau dat het beste past bij jou.

Conclusie: kies bewust en doe onderzoek

Een marketingbureau kiezen voor je onderneming gaat niet over één nacht ijs. Je moet een goede keuze maken die past bij jouw bedrijf, jouw klanten, verwachtingen maar ook je gevoel. Het is daarbij belangrijk om zowel te kijken naar de expertise, de certificeringen, prijzen en reviews van het bedrijf als het doel dat je voor ogen hebt en het gevoel dat het bureau je geeft. Als je alle zaken hebt afgevinkt, weet je zeker dat je een goede match hebt weten te maken.