Wil jij een webshop beginnen en starten met dropshipping? Slim idee. De producten die je verkoopt via dropshipping, verstuur je niet zelf. Dit doet de leverancier zodra zij een bestelling via jou ontvangen hebben. De leverancier biedt zijn of haar producten vaak voor zeer scherpe prijzen aan, waardoor er een grotere winst voor jou overblijft. Dropshipping heeft zowel voordelen als nadelen, meer weten? Lees gauw verder.

Wat is dropshipping

Dropshipping betekent dus dat je als online retailer producten via jouw eigen webshop verkoopt. Je hebt deze producten zelf niet op voorraad en verkoopt ze via de leverancier of groothandel direct door aan klanten. Het logistieke deel van een webshop geef je hierbij uit handen, wat maakt dat je niet over een opslagruimte hoeft te beschikken en dus ook niet met overschotten te maken krijgt. Je hebt meer tijd over voor het promoten van je producten en het runnen van de webshop, wat ervoor zorgt dat je meer producten kunt verkopen. Een vernuftige ERP software kan je helpen om de voorraad en inkoop te optimaliseren. Zo weet je precies wat er op voorraad is, maar ook wanneer artikelen uit de voorraad raken.

Voordelen van dropshipping

Om te starten met dropshipping heb je minder startkapitaal nodig. Dit komt doordat je geen opslagruimte hoeft te huren, omdat je geen voorraad hebt. Handig, nietwaar? Ook loop je minder risico als je producten toch niet goed verkopen. Je betaalt de leverancier pas als de producten door de klanten gekocht zijn. Verkopen dankzij dropshipping levert al bij al gewoon meer op.  Het maakt het mogelijk een ruim assortiment aan te bieden zonder allerlei producten aan te schaffen en op te slaan en je het risico loopt dat je met je voorraad blijft zitten. Je kunt je klanten dus ook een groter assortiment aanbieden. Ook kun je eenvoudiger testen of producten aanslaan.

Nadelen van dropshipping

Je verstuurt de producten niet zelf, maar bent wel aansprakelijk voor de producten die je verkoopt en bent dus verantwoordelijk voor een degelijke afronding van het gehele bestelproces. Stel dat een pakket beschadigd is geraakt bij de verzending of te laat bezorgd is dan ben jij de eindverantwoordelijk en niet de leverancier. Oppassen geblazen dus, want zo kan je je imago schaden. Bijvoorbeeld wanneer klanten erg lang op hun pakket moeten wachten, moeilijk een product retour kunnen sturen of geen contact kunnen opnemen met de klantenservice.