De kans is klein dat je al van de term VoIP hebt gehoord. Het is namelijk vooral van toepassing in de bedrijfswereld. Particuliere gebruikers halen niet veel of onvoldoende voordeel uit het gebruik van een VoIP en blijven beter bij een telefoon met een gewone aansluiting. In dit artikel wordt uitgelegd wat VoIP juist is en wat je erover moet weten.
Wat is VoIP?
VoIP is de afkorting voor Voice over Internet Protocol. De naam zegt het al een beetje zelf, namelijk bellen via het internet. In tegenstelling tot bij analoge telefonie waar gebruikt wordt gemaakt van een telefooncentrale, wordt er bij VoIP gebruik gemaakt van een cloud of een hosted ip.
Een hosted ip is een systeem dat het netwerk van je IP-adres gebruikt om een telefoongesprek tot stand te brengen. Je hebt dus geen bestaande telefooncentrale meer nodig, enkel een computernetwerk, een VoIP telefoon en een goede internetverbinding.
Waarom al dan niet kiezen voor VoIP?
Er zijn zowel voor- als nadelen verbonden aan bellen via het internet. Een van de grootste voordelen is dat alle gebruikers van VoIP gratis met elkaar bellen. Wanneer je als bedrijf werknemers in verschillende landen hebt, kan dit voor een grote besparing op je telefoonrekening zorgen. Wel is het belangrijk dat er een goede internetverbinding aanwezig is. Niets is zo lastig om de persoon aan de andere kant van de lijn niet goed te kunnen horen.
Een ander voordeel is dat het niet plaatsgebonden is. Wanneer je met VoIP werkt, is je telefoonnummer gekoppeld aan een VoIP account. Je kan dus met andere woorden je telefoontoestel overal aanmelden waar je internet hebt. Of je nu onderweg bent, thuis werkt of op kantoor zit, je bent overal bereikbaar.
Een voordeel kan ook meteen een nadeel zijn. Het is een voordeel dat je enkel een internetverbinding nodig hebt, maar dat kan ook in je nadeel zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een stroompanne is op kantoor, kan je dus ook geen gebruik maken van je telefoons. Bij smartphones kan je wel overschakelen naar je mobiel internet, maar bij vaste telefoontoestellen gaat dit niet.
Een ander mogelijk nadeel is dat de kwaliteit van het gesprek kan dalen zodra er veel mensen op hetzelfde moment bellen. Dit kan je wel vermijden door uit te breiden in je netwerk, maar uitbreiden kost natuurlijk ook geld. Ook de overstap naar VoIP kan, afhankelijk van de grootte van je bedrijf, een dure aangelegenheid zijn.
Het is dan ook belangrijk dat je als ondernemer op voorhand alle voor- en nadelen afweegt voor je overschakelt naar VoIP.