Waarom meedoen

Organisatie in de kijker

Digitalisering gaat razendsnel en voor wie niet mee kan, kan dit vaak economische of sociale gevolgen hebben. Als organisatie of overheid kan je mensen weerbaar maken door in te zetten op digitale innovatie en vaardigheden.

Bovendien is het een kans om je organisatie in de kijker te zetten met een originele activiteit rond digitalisering. Je bereikt via de UiTdatabank heel wat mensen die misschien niet tot de doelgroep behoren die je met andere activiteiten bereikt. Het biedt je de mogelijkheid om een breed en divers doelpubliek kennis te laten maken met jouw organisatie. Cultuurconnect, LINC vzw en Mediawijs zorgen hierbij voor de nodige promotionele ondersteuning. De deelname aan de week plaatst jouw werking in de kijker!

Lokale organisaties

De betrokkenheid van lokale organisaties is essentieel voor de Digitale Week aangezien zij de doelgroep reeds bereiken. Organisaties die reeds een ICT aanbod hebben, bereiken tijdens de Digitale Week nieuwe mensen en maken hun werking bekend bij een breder publiek. Andere organisaties kunnen tijdens de Digitale Week voor het eerst proberen om digitale media in hun activiteiten te integreren. Zo krijgt ook hun publiek de kans om te proeven van de digitale wereld en op die manier weerbaarder en zelfbewuster burgers te worden.

Bibliotheken

De bibliotheek is een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vraag naar informatie. Meer en meer is informatie ook in digitale versie verkrijgbaar. Niet iedereen is echter mee met de digitale revolutie. De bibliotheek is een ideale partner in de bestrijding van de digitale kloof. Zij beschikt immers al over de expertise en de infrastructuur om kansengroepen te begeleiden op hun eerste stappen in de digitale wereld. Dankzij de activiteiten tijdens de Digitale Week vinden nieuwe gebruikers hun weg naar de bibliotheek.

Steden en gemeenten

Steden en gemeenten en OCMW's spelen een belangrijke rol tijdens de Digitale Week. Hun engagement vormt een meerwaarde voor de sensibilisatie rond de digitale kloof, het promoten van de Digitale Week of het organiseren van activiteiten. Steden en gemeenten zijn bovendien de aangewezen instantie om de lokale activiteiten in de eigen regio te ondersteunen en te coördineren.

Door te investeren in digitale-kloofbeleid, tonen steden en gemeenten hun engagement naar hun burgers toe. De verschillende vormen van multimedia kunnen immers de zelfredzaamheid van de bevolking en de kwaliteit van de communicatie met hun stad- of gemeentebestuur bevorderen.